Lilla Jul

Igårkväll firade vi lilla jul tillsammans med Madelene och Jani. Väldigt trevligt med mycket godsaker och spel.
Väldigt lessamt var det att vi inte vann på lotto för jag hade verkligen sett framemot att ha 6,5 miljoner på mitt konto.
Nu har vi äntligen fått julpyntat lite i vårt hem, å det känns jätte super mysigt!

Påtal om mysigt så bjöd jag på en jätte god choklad pepparkaks mousse igår, den var jätte god (ifall man äter den i rätt mängd). Så jag tänkte dela med mig av reseptet.

Pepparkaks Chokladmousse:

Botten

20 pepparkakor
50 g smör

- Krossa pepparkakorna i matberedare eller i en mortel, blanda samman med smält smör. Fördela smulmassan i 6-8 mindre glas (mina är fortfarande nerpackade så det här något för stora glaset fick agera inhoppar till fotograferingen:) och ställ svalt en stund

Mousse

100 g mörk choklad, minst 50% kakao
2 dl grädde
2 äggulor
ca 1 msk pepparkakskrydda
1 dl kvarg

- Smält chokladen i vattenbad, rör ner en äggula i taget.

- Vispa grädden (kan tillsätta lite socker/vanlijsocker när du vispar) och blanda i kvargen. Blanda ner gräddblandningen i chokladen lite åt gången.

- Smaksätt moussen med pepparkakskrydda

- Spritsa moussen över pepparkakssmulorna och låt dem stå kallt i någon timma innan servering .



Nu ska vi åka iväg till mamma och pappas. Skall rota igenom alla gamla bebiskläder och ta hem vaggan.
Igår var vi på besök på bb, plötsligt så började det kännas som om det inte är så länge kvar. och vi som inte ens skaffat någon vagn ennu. jaickss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0