underbara buse

Första natten gick alldeles suveränt. Mycket bättre än på sjukhuset fast det gick bra där också.
Synd bara att han inte vill sova i sin vagga å då tar jag upp honom med oss. För me oss sover han bra. Men ja vet inte. Kanske man borde vänja honom å sova själv. Men han e ju så goosig å sova med.

Funderar på om jag borde skaffa amningskudde? Det kommer ju bli mycke av det här framöver så jag undrar om de sku underlätta lite? Annars sku man väll inte hittat på det?

Och så funderar jag lite på tutt eller ej? Tidigare hade jag nog bestmt att vi inte skulle ha. Men de sku va skönt om man skulle få lite tyst på honom under blöjbyten iaf på natten. Tänker lite på våra grannar å så :P


Kommentarer
Postat av: Alexandra

Jag har en amningskudde som är i stort sett oanvänd om du vill låna den en dag och prova hur det känns före du skaffar en egen. Jag pungade ut en hel del för vår och sen vägrade Iris att äta då jag försökte använda den.

Iris ville inte heller sova i egen säng först men då började vi med en gosetrasa. Jag sov med en mjuk bomullsfilt (de finns ju t.ex. vid Lindex) under pyjamasen en natt så att den skulle lukta som mig, sen nästa natt lindade vi in Iris i filten och hon sov som en stock. Gosefilten hänger med ännu och hon somnar helt själv på kvällarna med hjälp av den. Jag rekomenderar det verkligen, men alla bebisar är ju olika :)

2009-02-26 @ 11:57:18
URL: http://finaballerina.blogspot.com
Postat av: Marie

Tutt eller ej är alltid en klurig fråga! vi gav tutten direkt på bb åt L och han blev ändå ingen stor "tuttare"! :) han vill bara ha den när han ska sova...aldrig annars! vissa säger ju också att det finns risk för att bebisar får fel grepp vid amningen om man vänjer dem med tutt, men vi hade aldrig något problem med det! fördelen med tutten är att den en ganska bra tröst sen när de blir så gamla o andra ska sköta! då e tutten lätt o behändig att ta med o ha som tröst! men men, alla barn är olika...man måste nästan pröva sig fram! Lycka till me allt o han e ju för söt er lilla kille!:)

2009-02-26 @ 13:41:51
Postat av: Anonym

Synd, att jag hunnit sälja min så gott som oanvända amningskudde. Hampus gillade den aldrig (och inte bröstet heller, så...) Jag rekommenderar att du lånar Alexandras och ser om det passar er, för alla tycker ju inte att det är bekvämt och dom kostar en hel del. Tutt är ett måste hos oss. Hampus sover med 6-7 tuttar, då hittar han alltid en på natten då han behöver. Dagtid har vi begränsat tuttandet. Han fick, liksom L tutten redan på bb. Av bb tantorna.

2009-02-26 @ 14:10:09
Postat av: sara

Det där med samsovning så rekomenderar jag, sålänge man samsover säkert, bra för barnets anknytning. Sen så ville vi inte ge tutt åt Alva, hon har använt tutt 3 gånger. Då har man inget som är borta då hon ska sova och heller ingen avvänjning. Och GRATTIS TILL SONEN:)

2009-02-27 @ 22:26:14
Postat av: Lena

Jag prövade amningskudde hos en kompis men den sjönk bara undan. Det gick bra sen ändå, med vanliga kuddar. Var sjuk i nacken först, men så småningom är det lättare att slappna av och det går naturligt. Jag ammade Liam (nu 3,5år) i 9 mån och Eddie (2 år) i drygt ett år. Båda har varit utan tutt (skönt att slippa hålla reda på den..) De har sovit med oss i sängen, mycket enkelt med nattammandet så, man behöver inte vakna så mycket :) Sen då jag slutat amma så har de fått flytta i en spjälsäng, bredvid mig. Jag har successivt slutat amma och börjat ge tutteli eller välling ur pipmugg (pieni taikamuki, sån med droppstopp i) i stället. Det har varit lite jobbigt i en-ett par nätter först, men gått bra sen :)

Lycka till med allt, och grattis än en gång :)

2009-02-28 @ 13:32:56
URL: http://www.multi.fi/~lsjoskog/blogg5.htm
Postat av: Lnea igen

ännu, blöjbytena nattetid slapp vi rätt fort, då de inte sket så böt jag inte. Det var nog bara riktigt de första 1-2 veckorna som jag har behövt byta på natten. Jag tror att de anpassar sig efter ens rytm, i synnerhet om man har dem med sig i sängen så går ju det lättare, de vanknar nog inte så mycket sen att de börjar göra nåt stort i blöjan :)

2009-02-28 @ 13:34:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0